I tillegg til å være
student er jeg også mamma til en gutt på 4 år.
Dette gjør at jeg også får oppleve
å se barnehage som forelder, noe som er fint på mange måter. Det skulle være et foreldremøte i barnehagen
denne uka som jeg har vært spent på. På
dette møte skulle vi foreldre få en innføring om hvordan barnehagen jobber med
et prosjekt som heter «Kroppen er min».
Dette var et veldig spennende møte, med et utrolig viktig
tema, som jeg setter pris på at barnehager fokuserer på. Dette innebærer at mange av pedagogene er
kurset i hvordan oppdage, samtale med og hjelpe barn som er utsatt for omsorgssvikt,
vold og seksuelle overgrep.
«Kroppen er min!» er
et samtaleverktøy, utarbeidet av Siri Søftestad og Inger Lise Andersen, som denne
barnehagen har blitt kurset i. Fokuset her er på å gi barna kunnskap om
hva som er lov, hvem som har lov til å gjøre hva med kroppene deres, og at de må
si ifra til noen hvis noen gjør noe som ikke er lov. De skal også få ord og språk
for alle kroppsdeler, lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter og
berøringer, nevne trygghetspersoner som de selv kan snakke med hvis de trenger
det, det er fire samlinger som de kjører to gang gjennom hele barnehageåret. Jeg skal ikke gå nærmere inn på arbeidsmetoden, men heller hvor viktig det er å ha gode arbeidsmetoder for dette temaet.
Dette er kunnskap det er viktig at alle barn får. Selv om ikke alle havner i situasjoner det
dette er aktuelt for en selv, er kunnskapen viktig hvis en har en venn eller
noen en kjenner som blir utsatt for noe vondt. Det er også viktig for å tidlig gjøre en innsats for å forhindre overgrep. Voksne med god kompetanse på dette området er viktig og barnehagen har
et stort ansvar, både via rammeplan for barnehagen, barnehageloven, FNs barnekonvensjon og som medmenneske og
trygghetspersoner.
I denne barnahagen er prosjektet for førskolebarna dette året. Vi fikk se
to animerte videoer som de skal vise til barna. Her er link til en av dem:
https://tv.nrksuper.no/serie/overgrep/MSUE10003217/sesong-5/episode-3
Dette er filmer som er beregnet for barnehagebarn. Den kan virke voldsomme for voksne, da vi voksne har med oss vår livserfaring og kunnskap og relasjoner til tematikken. Barn som ikke har noe forhold til temaet vil gjerne legge merke til helt andre ting enn vi voksne gjør. F.eks. vil noen barn ha større fokus på Norges lov og at boka har en løve på seg istedenfor andre hendelser i filmen. De barna som har et forhold til tematikken vil få informasjon om at det bør si ifra og at dette ikke er lov. Det er også viktig å følge med på barna mens de ser filmen, og være tilstede å snakke om det som er sett. Derfor har de også alltid en ledende og en observerende kurset pedagog i alle samlinger som omhandler
Kroppen er min!
Dette er filmer som er beregnet for barnehagebarn. Den kan virke voldsomme for voksne, da vi voksne har med oss vår livserfaring og kunnskap og relasjoner til tematikken. Barn som ikke har noe forhold til temaet vil gjerne legge merke til helt andre ting enn vi voksne gjør. F.eks. vil noen barn ha større fokus på Norges lov og at boka har en løve på seg istedenfor andre hendelser i filmen. De barna som har et forhold til tematikken vil få informasjon om at det bør si ifra og at dette ikke er lov. Det er også viktig å følge med på barna mens de ser filmen, og være tilstede å snakke om det som er sett. Derfor har de også alltid en ledende og en observerende kurset pedagog i alle samlinger som omhandler
Kroppen er min!
Det å gjøre barna bevisst på deres rettigheter og at de har
lover og regler som beskytter dem, gi dem språk og kunnskap om hva som er greit
og hva som er forbudt er kjempeviktig.
Dette er noe alle barnehager bør ha mer av. Dette kan gjøre stor forskjell for alle de
barna som er utsatt.
Hva med å ha et slikt kurs med i grunnutdanningen til barnehagelærere?
Hva med å ha et slikt kurs med i grunnutdanningen til barnehagelærere?
Jeg vil avslutte med et sitat fra barnehageloven § 2, som
er nedfelt i rammeplan for barnehager (2017). Dette viser at alle barnehager er pliktig til
å arbeide for å både forebygge og oppdage vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt. Legg merke til at det står "vite hvordan dette kan forebygges og oppdages". Den som har kunnskap har makt til å gjøre noe også, og det gjelder for både barn og voksne.
«Gjennom den daglige
og nære kontakten med barna er barnehagen i en sentral
posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barnas omsorgs-
og livssituasjon. Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og
seksuelle overgrep, og vite hvordan dette
kan forebygges og oppdages. Personalet skal kjenne til opplysnings-plikten til barnevernet, jf. barnehageloven
§ 2».
NB: Her er link til en artikkel fra tv2, som sier noe om effekten til serien som gikk på nrksuper.
Ha en fin dag!
Legg gjerne igjen en kommentar!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar